Gaf vitamine B12 me acne? – Mixed Makeup

Ik was depressief en in de war. Niets hielp en ik wist niet wat ik moest doen. Ik wilde wanhopig achter de oorzaak komen. Ik gaf alles de schuld – huidverzorgingsproducten, zweterige trainingen, mijn recente neuscorrectie – maar de acne bleef, ondanks elke verandering die ik in mijn routine aanbracht. Gelukkig begon het ergste van mijn acne een jaar later op te lossen, maar mijn huid is nooit meer helemaal helder geweest zoals vroeger.

En toen ongeveer een maand geleden, had ik mijn acne “come-to-Jesus” moment toen we een aflevering van The SASS filmden met celebrity estheticus Biba de Sousa. Ze vertelde ons dat B12 bekend staat als veroorzaker van acne. Uhm…wat? Hoe kan het dat iets waarvan ik dacht dat het goed voor mijn lichaam was, me zo kan verraden? Ik raakte geobsedeerd om de waarheid te achterhalen, dus zette ik mijn Nancy Drew hoed op, en nu zijn we hier.

Er is een onderzoek uit 2015 dat Propionibacterium acnes (of kortweg P. acnes) en de relatie met B12 testte. P. acnes is de meest voorkomende acne bacterie die in onze poriën wordt aangetroffen. P. acnes produceert porfyrines, een ontstekingsverbinding die acne veroorzaakt. Uit de studie bleek dat een teveel aan B12 kan leiden tot een toename van de porfyrineproductie door P. acnes. Meer porfyrines betekent dus meer puistjes.

Volgens Beverly Hills, CA, dermatoloog Dr. Harold Lancer, ” B12 is een immuunstimulans en acne is een ontstekingsproces, dus het kan puistjes uitlokken bij mensen die vatbaar zijn voor puistjes. Maar mensen kunnen puistjes krijgen van griepprikken, dus er is geen directe correlatie dat B12 puistjes veroorzaakt.”

Helaas is er geen manier om van te voren te weten of B12 een puistje zal veroorzaken. In de studie die ik eerder noemde, werden puistjes gezien bij mensen die gevoelig waren voor acne, maar velen wisten van te voren niet dat ze gevoelig waren voor acne. Hoest hoest, ik. Als je me een jaar geleden had gevraagd of ik last had van acne, had ik nee gezegd!

Dat gezegd hebbende, niet alle B12 supplementen zijn gelijk en de Sousa zegt dat injecties eerder acne kunnen veroorzaken dan supplementen. Dat komt omdat geïnjecteerde vitamine B12 in de bloedstroom terechtkomt en wordt opgeslagen in het spierweefsel van de lever. Orale supplementen daarentegen zijn oplosbaar in water, dus overtollige hoeveelheden verlaten het lichaam vrij snel.

Een teveel aan vitamine B12 in je lichaam is de oorzaak van acne-uitbraak. Maar wacht, het wordt nog sappiger. Er is een studie waar de Sousa naar verwijst die aantoont dat het lichaam een voorraad B12 van twee tot drie jaar kan opslaan als er teveel wordt geïnjecteerd. Dat betekent twee tot drie jaar acne! Dus, ja, je kunt zeker overdrijven met B12 injecties.

De moraal van het verhaal hier is om voorzichtig te zijn. Ik kan niet met zekerheid zeggen dat vitamine B12 mijn acne heeft veroorzaakt, maar ik wou dat ik deze informatie een jaar geleden had gehad! Maar het is ook een zeer belangrijke vitamine om in je systeem te hebben. Het beste is om uit te zoeken of je een B12-tekort hebt voordat je B12-injecties krijgt, en als je extra voorzichtig wilt zijn, kun je het misschien bij orale supplementen houden.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *